Het onderstaande artikel komt uit de najaarseditie van het Neushoorn Magazine. Benieuwd naar meer verhalen? Bemachtig het magazine in Neushoorn, op een van de andere vele locaties in Leeuwarden of check het online magazine.

Drukwerk is terug! De band, opgericht in 1978, gaat na vele jaren afwezigheidweer langs popzalen in heel Nederland en stond op vrijdag 15 september in onze Grote Zaal. De band rondom Harry Slinger, immer herkenbaar aan zijn rode muts, is nog altijd relevant en staat te popelen om weer op tour te gaan. We spreken Harry aan het begin van de zomer, voordat de drukte van start gaat. Na deze zomer tussenstops gemaakt te hebben op onder andereOerol, de zwarte cross en Oerrock, start dit najaar de clubtour en kunnen we weer massaal meezingen met hits als ’je loog tegen mij’, ‘hee Amsterdam’ en‘Marianneke’.

“Gezond, maar arm!” zegt Harry lachend, wanneer hem wordt gevraagd hoe het met hem gaat. Drukwerk is nog helemaal van deze tijd en heeft een zeer druk schema. De afgelopen jaren was de band non-actief en richtte Slinger zich onder andere op het theater. “Zo op het eind van mijn carrière barst het ineens weer los, het is ongelooflijk eigenlijk! Ik heb de afgelopen jaren veel andere dingen gedaan; musicals, de Slinger-tochten door Amsterdam, van alles eigenlijk. Dat er nu ineens weer veel animo blijkt te zijn voor het repertoire van Drukwerk vind ik geweldig”, vertelt Harry. Waarom die animo er weer is? Harry: “Ik denk dat het mede komt door de coronapandemie en de maatschappelijke ontwikkelingen die gaande zijn in Nederland. Liedjes van Drukwerk zoals ‘Laat De Rijken De Crisis Betalen’ en ‘Je Loog Tegen Mij’ spreken mensen ineens weer aan. Het is altijd actueel gebleven. En dat is eigenlijk best wel triest, omdat je hoopt dat er iets verandert.”

Slinger is niet somber over de toekomst, maar wel een beetje ongerust. Hij ziet de vele maatschappelijke veranderingen, net als eenieder, voor zijn neus gebeuren. Enerzijds is hij extatisch over het hernieuwde succes van Drukwerk en de vele optredens die op de planning staan, anderzijds spreekt een man die ook ziet dat de wereld verandert en graag zou willen dat die verandering in een positieve richting was. Voer voor nieuwe protestsongs, die hij nog altijd schrijft en binnenkort ook hoopt uit te brengen. Harry heeft genoeg inspiratie: “Het milieu, de graaierij van bedrijven die alles alsmaar duurder maken, het verschil tussen arm en rijk, de dure huren, de energieprijzen die de pan uitgieren, maar ook het gedoe rondom stikstof en de situatie in Groningen. Maar eigenlijk heb ik vroeger ook al veel over dat soort problemen geschreven.”

Dat Drukwerk nu terug is, is deels ook te danken aan Harry’s zoon Bram, die tegenwoordig ook in de band speelt. “In 2012 kwam Bram naar me toe. Hij speelde toen in een bandje en zei: “Pa, ze weten dat jij mijn vader bent. Heb jij ook partituren van de nummers van Drukwerk?” Die had ik en heb ik ze gegeven. Een week later vroeg hij: “Wat doe jij eigenlijk volgende week als we moeten spelen?” Ik antwoordde dat ik zou komen kijken. Ik wilde wel eens zien wat hij ervan terecht zou brengen!” vertelt Harry lachend. De vraag of hij dan wellicht een paar nummers mee zou willen spelen, volgde al snel en toen was het hek van de dam. Harry: “Toen wilde iedereen dat ik met mijn zoon kwam spelen. Ik dacht het rustig aan te gaan doen. Niet dus. Het is niet te geloven, en ook geweldig!” En zo blijft Harry, een man vol verhalen, actief tot hij niet meer kan. Hij vertelt: “Weet je, de meeste mensen sterven in bed. Dat moet je niet doen. Achter de geraniums word je een zeurpiet, dat ga ik dus ook niet doen. Je wordt ouder, maar zo lang ik kan, ga ik gewoon door. Ik vind het heerlijk om te doen. Mijn zoon zei ooit, toen een tante overleed: ‘Ach, iedereen gaat weleens dood’ en dat vind ik een geweldige uitspraak. Je moet daar niet zo moeilijk over doen. Zo sta ik in het leven.”

Op vrijdag 15 september 2023 stond Drukwerk met een uitverkochte show in de Grote Zaal. Bekijk hier de foto’s.